U bent hier

Bezoek ontvangen

Zoals bezoekers vanuit meerdere invalshoeken op een site rechtkomen leiden er binnen een goede website ook meerdere wegen naar Rome.

Enkele jaren geleden was het een sport om een website audiovisueel zoveel mogelijk de kenmerken van een TV reclame te geven, namelijk snel, schreeuwerig en summier.

De reden waarom allerlei marketingdenkers na allerlei diepgravend marketingonderzoek daarop uitkwamen is voornamelijk om ervoor te zorgen dat de argeloze kijker ook in de keuken tijdens het pakken van dat drankje in de keuken of tijdens het toiletbezoek nog getrakteerd kan worden op de boodschap van de reclame.

En dat is dan gelijk hetgeen een website verschilt van TV-reclame:

Een bezoeker komt (meestal) vrijwillig naar je site, heet die dan welkom in plaats van weg te bleren!

Er is een religieuze stroming van websitemarketeerexperts die vinden dat een bezoeker niet welkom geheten mag worden (want men is immers al “binnen” en het is een overbodige boodschap en Google komt het woord Welkom zo vaak tegen dat pagina's met dat onderwerp niet meer opvallen, enz, enz).

In twee woorden: Nou en.

Als een website-eigenaar een bezoeker welkom wil heten, doe dat dan vooral.

Zorg er echter wel voor dat het onderwerp dan ook gelijk inhoudelijk naar het feitelijke site-onderwerp getrokken wordt en niet blijft hangen in een “wat leuk dat u hier op de een of andere mysterieuze wijze terecht bent gekomen” melding.

Een goede opening voor een website is simpelweg een zo kort en bondig mogelijke opsomming van de kerndoelen van de site, bijv:

  • bij een webwinkel de productcategorien (Baby kleding, Heggescharen en Disco accesoires)
  • bij een opleidingssite de workshops/opleidingsrichtingen (Styling voor zuigelingen, basis faunabeheer en retro kappersopleidingen)
  • bij een kennisdelingssite de expertisegebieden (Vrije associatiebevordering, out-of-the-box-thinking en groepspsygologie)
  • bij een zelfstandige zijn/haar unieke kennis-, en vaardigheden
  • etc, etc

Van daar linkt een goede site gelijk per sleutelwoord/zin door naar de op die website relevante pagina.

Er is grofweg een stelregel dat per inhoudelijke websitepagina slechts een sleutelwoord moet worden uitgewerkt en wanneer die informatie gegeven is doorgelinkt wordt naar andere relevante pagina's.

 

Undefined